Sewa Kereta Bulanan – Kategori Ekonomi Dan Budget

Anda Nak Sewa Kereta Dalam Tempoh Yang Lama? Mencari Kereta Sewa Bulanan Yang Murah?

Sewa Kereta Secara Bulanan Dengan Kami. Kami Sewakan Murah-Murah Je. Kadar Harga Untuk Sebulan Hanyalah RM1400-RM2500.

Antara Kereta Sewa Yang Kami Tawarkan Ialah

1. RM2500/bulan – Myvi Se 1.5 (A)
2. RM2200/bulan – Myvi Se 1.3 (A)
3. RM1900/bulan – Myvi G 1.3 (A)
4. RM1600/bulan – Viva Elite (A)
5. RM1500/bulan – Axia G (A)
6. RM1400/bulan – Viva G (A)                  

sewa kereta bulanan autokl (1)sewa kereta bulanan autokl (2)sewa kereta bulanan autokl (3)

Harga Sewa Sudah Termasuk

1. 24 Jam Breakdown Support
2. Pemeriksaan Berkala
3. Insurance Kereta

Nah, Jangan Bertangguh Lagi, Sewa Kereta Ekonomi Dan Budget Termurah Hari Ini! Sewa Kereta Bulanan Dan Kami Hantarkan Sampai Depan Rumah Anda.

Hubungi Kami Segera Di 0193746422. Tempah Lebih Lama Untuk Lebih Murah.

Lihat kata-kata pelanggan kereta sewa yang berpuas hati dan suka dengan perkhidmatan yang kami berikan. Sesungguhnya, kami amat berbesar hati untuk berkhidmat untuk anda.  Terima kasih!

kereta sewa bulanan (1)kereta sewa bulanan (2)kereta sewa bulanan (3)

Jadi Sebahagian Dari Pelanggan Kereta Sewa Yang Gembira Hari Ini. Hubungi Kami Segera Di 0193746422. Tempah Lebih Lama Untuk Lebih Murah.

Kereta paling jimat minyak di Malaysia

Harga minyak makin meningkat menyebabkan pengguna kenderaan mencari cara untuk menjimatkan pengunaan minyak, syarikat automotif juga mula mengeluarkan kenderaan yang menjimatkan minyak, hybrid dan juga kerana yang mengunakan 100% elektrik.

Senarai dibawah mungkin dapat membantu semua memilih kenderaan yang mana sesuai dengan anda.

Mitsubishi Mirage

Pengunaan minyak : 21km/L
Enjin kapasiti : 1.2L, 74bhp

Hyundai i10

Pengunaan minyak : 18.9km/L
Enjin kapasiti : 1.1L, 64bhp

Volkswagen Polo Sedan

Pengunaan minyak : 15.4km/L
Enjin kapasiti : 1.6L, 101bhp

Perodua MyVi 1.3

Pengunaan minyak :  17km/L
Enjin kapasiti :  1.3L, 99bhp

Toyota Prius C Hybrids

Pengunaan minyak : kira- kira 35km/L
Enjin kapasiti :  1.5L , 60bhp

Credit: mediaroket.blogspot.com

Cara Menjimatkan Minyak Petrol

autokl_tips jimat minyak

sumber gambar: mediaroket.blogspot.com

  1. Tekan pedal minyak perlahan-lahan apabila memulakan perjalanan.
  2. Tutup suis A/C dan gunakan “blower” tanpa pendingin udara. Cara ini amat sesuai pada waktu pagi dan malam
  3. Ekori belakang kenderaan seperti bas, lori atau van dengan jarak yang selamat supaya rintangan udara (aerodinamik) dapat di kurangkan.
  4. Minimumkan berat muatan kenderaan anda supaya kenderaan lebih ringan dan kurang memerlukan bahan api untuk bergerak
  5. Kurangkan penggunaan brek dengan mengurangkan kelajuan sebelum hendak berhenti kerana apabila membrek ketika kenderaan sedang bergerak laju, ia sedang membazirkan bahanapi tanpa memberi faedah kepada anda.
  6. Rancang perjalanan anda dengan bijak, cari jalan pintas dan elakkan kesesakan trafik. Jalan yang sedikit jauh tetapi kurang trafik adalah lebih jimat daripada jalan yang penuh kesesakan trafik.
  7. Pastikan anda menggunakan gear yang betul. Penggunaan gear rendah untuk kelajuan yang tinggi akan mengakibatkan kerugian bahan api. Enjin kenderaan berfungsi dengan baik pada RPM 1500 ke 2500. Pandu kereta dengan kelajuan yang konsisten.
  8. Angin tayar perlu sentiasa pada tahap tekanan yang disyorkan pada model kereta dan jenis tayar yang digunakan. Seminggu sekali periksa tekanan tayar. Penjagaan tayar yang baik memastikan cengkaman tayar yang sesuai dan pada jumlah jarak yang jauh nyata menjimatkan minyak.
  9. Tutup tingkap kereta ketika memandu, ia akan menjimat minyak anda sehingga 10%.
  10. Elakkan memasang peralatan tambahan yang tidak aerodinamik seperti alat pengangkutan barang di atas bumbung.
  11. Buat pemeriksaan enjin dari masa ke semasa. Enjin yang lama biasanya kurang efisien. Cuba lakukan pemeriksaan “Compression test” di bengkel yang mempunyai peralatan tersebut.
  12. Pastikan kereta diselenggara dengan baik. Servis kereta mengikut jadual. Patuhi jadual penyelenggaraan kereta atau kenderaan anda. Enjin yang diselenggara akan berfungsi dengan baik dan lebih berkesan.
  13. Periksa penapis udara (tukar 40 000 km sekali).
  14. Matikan enjin kereta ketika menunggu. Lebih murah untuk menghidupkan semula enjin daripada menunggu 1 minit di dalam kenderaan dengan enjin yang masih hidup.
  15. Gunakan tayar kereta yang mempunyai special rubber compound (Grip tinggi rintangan kurang).
  16. Kurangkan beban kereta. Barang-barang yang tidak perlu dalam kereta perlu dikeluarkan. Semakin banyak beban semakin banyak tenaga dan minyak digunakan.
  17. Membuat isian semula minyak apabila takat minyak tidak kurang daripada separuh tangki kenderaan. Isikan minyak sehingga tangki penuh. Minyak atau petrol cepat habis jika ruang tangki banyak yang kosong kerana minyak atau petrol akan meruap. Semakin besar ruang semakin banyak minyak atau petrol meruap. Petrol yang meruap tidak dapat dibakar oleh enjin.

Credit : tipspenjagaankereta.blogspot.com

Pakai Kereta Baru Tidak Perlu Bayar?

MYVI PERCUMA

Mahu dapat MYVI percuma? Teruskan Baca post bawah.

KERETA PERCUMA UTK GRADUAN MUDA KHUSUSNYA

Rata-rata graduan akan membeli kereta pada tahun pertama dan kedua mereka bekerja.

Kos bulanan kereta pula bukannya rendah seterusnya membebankan mereka akhirnya.

Soalan kami, kenapa perlu bayar kos bulanan jika ada pilihan untuk tidak bayar sebaliknya menggunakan kereta secara percuma!

Bagaimana tu?

Okay, begini caranya.

Gunakan nama anda untuk membeli 5 unit kereta Perodua Myvi (contoh, kereta lain pon boley) dan pajakkan 4 unit kepada syarikat kami. Sebuah lagi gunakan untuk diri sendiri.

KAMI BAYAR Segala kos ansuran bulanan, penyelenggaraan, cukai jalan dan insurans.

Yang lagi seronoknya kami berikan anda wang pajakan sebanyak RM***/unit sebulan.

Wang pajakan akan menjadi pendapatan pasif anda dan bolehlah simpan untuk duit kawin!

Konsep pajakan ini juga terbuka kepada semua! Hubungi kami di 019-3746422 dan 013-2310760 untuk maklumat lanjut tentang kereta pajak!

Webpage will redirect to Green Matrik Car Rental website for booking online.

Webpage will redirect to Green Matrik Car Rental website for booking online.


Promotion Chinese New Year 2015

HAPPY CHINESE NEW YEAR 2015 !

autokl-chinese-new-year-promotion-alphard-vellfire-1

PROMOSI CNY 2015 ALPHARD & VELLFIRE

PROMOSI CNY 2015  VAN HIACE & KOMUTER

PROMOSI CNY 2015
VAN HIACE & KOMUTER

autokl-chinese-new-year-promotion-myvi-viva-1

PROMOSI CNY 2015 MYVI & VIVA

SPECIAL RATE MYVI UNTUK SEWAAN 3HARI ATAU LEBIH

TELEFON SEKARANG UNTUK TEMPAHAN!!

PROMOSI CNY 2015 SAH SEHINGGA 28 FEB 2015

Webpage will redirect to Green Matrik Car Rental website for booking online.

Webpage will redirect to Green Matrik Car Rental website for booking online.

10 Cara Mengenalpasti Kereta Rosak akibat banjir

Perkataan banjir kerap didengari sekarang,malah mengikut berita terkini , lapan buah negeri telah dilanda banjir sekarang ini.Tahun ini, negeri Kelantan paling teruk menerima kesan akibat banjir.Isu banjir ini secara tidak sedar telah berlarutan selama 2 minggu . Mengikut sumber berita Astro Awani , Bilangan mangsa banjir di Kelantan meningkat kepada 93,407 orang berbanding lebih 80,000 mangsa semalam.

Banjir berlaku tidak kira di mana, walau tanah tinggi Cameron sekalipun. Kebanyakan harta benda akan musnah jika “banjir” sudah mengetuk pintu rumah anda, termasuklah kereta. Malang sekali, hampir semua insurans kereta tidak memberi perlindungan jika kereta dilanda bencana alam, seperti ditimpa pokok, diterbalikan oleh ribut kencang, dan termasuklah kereta yang ditenggelami air banjir.

Apabila terkena banjir teruk, kereta yang ditenggelami separa atau sepenuhnya sering diklasifikasikan sebagai “totaled”, “gone case”, lalu terpaksa dilupuskan. Walau bagaimanapun, sesetengah kereta ini, berakhir di kedai kereta terpakai.
Pembeli perlu berhati-hati, kerana tidak semua peniaga akan berterus terang dengan anda  apabila kereta tersebut pernah rosak disebabkan banjir, dan ia bakal menjejaskan kewangan anda suatu hari nanti. Walaupun kereta kelihatan baik dan seolah-olah berfungsi dengan baik , masalah yang bakal menelan belanja mahal boleh muncul kemudian hari disebabkan hakisan karat yang terus menjalar di dalam komponen kritikal. Selain daripada wang, kereta seperti ini boleh membahayakan pemandu dan mungkin boleh membawa maut.

kete_sadai-940x470

Kereta tenggelam banjir di Kelantan

Malangnya , kenderaan yang rosak disebabkan banjir ini agak sukar untuk dikenal pasti , tetapi terdapat tanda-tanda boleh membantu anda dalam proses ini. Berikut adalah 10 cara untuk menentukan sama ada sebuah kereta terpakai dihadapan anda adalah sebuah kereta yang boleh diguna pakai atau hanyalah besi buruk berkarat yang disalut cat berkilat. Di harap nukilan ini dapat membantu mereka yang ingin membeli kereta terpakai di pantai timur.

1 – Jadi pembeli bijak

Tempat yang baik untuk memulakan pencarian anda untuk membeli sebuah kereta terpakai adalah berbincang dengan seorang penjual kereta yang bereputasi. Pengedar atau penjual berpengalaman yang baik tidak akan mengambil risiko dengan merobek pelanggan mereka. Terus terang tanya penjual jika kereta anda minat itu pernah rosak disebabkan banjir, dan dapatkan jawapan secara bertulis. Jika anda tidak menerima sekurang-kurangnya jawapan “tidak yang diyakini” atau penjual kelihatan teragak-agak untuk memberi jawapan itu secara bertulis, ia adalah suatu sebab untuk anda risaukan.

Anda juga boleh meminta penjual tersebut untuk melihat geran kereta, untuk mengenal pasti kereta itu datang dari kawasan banjir ataupun tidak. Akhir sekali, anda perlu berhati-hati dengan kereta terpakai yang berasal daripada kawasan banjir yang mana harganya jauh murah berbanding pasaran. Pasti ada sebabnya. Awas!

2 – Pemeriksaan Bau

Cara paling pantas untuk menghidu sama ada kereta itu mempunyai kerosakan banjir adalah untuk benar-benar menghidu baunya. Amat sukar sekali untuk menghilangkan bau berkulat kereta banjir, dan pembentukan cendawan adalah satu tanda pasti bahawa kereta itu pernah terdedah kepada sejumlah air yang banyak. Bau yang tidak menyenangkan adalah petunjuk berguna untuk bakal pembeli.

Jika anda dapati terdapat bau kulat, anda mungkin sedang berhadapan dengan kereta yang pernah rosak akibat banjir. Jika anda masih tidak pasti, tutup tingkap dan pintu, duduk di dalamnya, dan tarik satu nafas panjang untuk menghidu sama ada terdapat bau kulat atau tidak. Sila ambil perhatian jika di dalam kereta terdapat alat penyegar udara, kerana itu juga adalah satu tanda yang penjualnya sedang berusaha untuk menghilangkan suatu bau yang tidak menyenangkan, yang mungkin bau muntah bayi, dan mungkin juga bau kulat. Siapa tahu, bukan?

3 – Pemeriksaan dengan sentuhan

Bersama-sama dengan deria bau, sentuhan tangan adalah penting untuk memeriksa kadar kelembapan dalam sebuah kereta terpakai. Air banjir cenderung untuk berkumpul di lokasi tertentu di tempat-tempat yang mana penjual pun boleh terlepas pandang.

Periksa karpet di tempat-tempat yang berbeza untuk mencari jika terdapatnya kelembapan. Jika anda boleh, angkat karpet untuk memeriksa kelembapan di bawahnya. Dengan ini anda juga boleh melihat tanda-tanda kerosakan diakibatkan air, seperti karat. Pastikan untuk membuka bonet kereta dan periksa karpet di situ. Kemudian keluarkan tayar ganti dan periksa apa yang ada di bawah.

4 – Periksa tanda-tanda kakisan

Kakisan adalah penderitaan biasa sebuah kereta yang pernah menghadapi banjir. Kerosakan yang anda lihat hari ini bukan satu-satunya punca karat, kerana kakisan juga akan terus memakan komponen kereta, walaupun selepas sekian lama kereta itu kering.

Karat dan kakisan senang dilihat. Lihat tanda-tanda karat pada logam di dalam dan luar. Jika anda melihat karat pada skru, engsel pintu, atau braket di bawah papan pemuka, anda tahu bahawa logam tersebut pernah mempunyai hubungan yang signifikan dengan air.

Untuk memeriksa dengan lebih teliti, buka pintu dan lihat di mana pintu bersentuhan dengan  badan kereta. Kakisan sering berlaku di sudut tersebut. Periksa semua empat pintu, termasuk bawah, dalam dan luar kereta.

Akhir sekali, gunakan cermin kecil dan lihat di bawah tempat duduk. Periksa jika spring berkarat. Selain daripada itu, gunakan cermin untuk memeriksa bahagian bawah kereta untuk serpih atau  logam yang telah reput dan tanda-tanda hakisan yang lain.

5 – Kerosakan pada fabrik

Fabrik yang meliputi dalaman kereta boleh mendedahkan “cover-up” banjir. Sila periksa dengan teliti setiap fabrik – hadapan, belakang dan di bawah kerusi. Cari kesan air berwarna coklat. Satu lagi petunjuk ialah kualiti karpet. Jika kereta itu berusia 10 tahun tetapi karpet kelihatan baru, pasti ada sesuatu yang tidak kena.

Selain itu, jika fabrik pada tempat duduk tidak sama dengan bahagian-bahagian yang lain, seperti pudar, lebih baru atau bercorak yang tidak sekata, maka mungkin seseorang telah mengeluarkan bukti-bukti kesan air berwarna coklat pada fabrik asal. Karpet yang longgar juga memerlukan penelitian lanjut.

Jangan lupa untuk membandingkan karpet lantai dengan fabrik pada pintu dan bumbung untuk memastikan mereka semua datang dengan usia dan warna yang sama.

6 – Pandu Uji

Sistem elektrik kereta yang telah dikompromi adalah kritikal dan berpotensi mengancam nyawa kerana terdedah kepada jumlah air yang tinggi untuk jangka masa yang panjang . Anda perlu menguji kereta dengan secukupnya untuk memastikan semua komponen elektrik beroperasi dengan baik.

Pertama , periksa bahagian bawah papan pemuka dan perlahan-lahan bengkok wayar elektrik untuk melihat jika ianya rapuh . Jika ya, ia mungkin disebabkan telah terendam di dalam air. Bagaimanapun, anda tetap perlu membuat pandu uji ,dan anda perlu mencuba semua alat elektronik di dalamnya.

Semasa menghidupkan enjin, sila ambil perhatian terhadap apa-apa bunyi yang tidak dijangka, dan gunakan mata dan hidung untuk melihat jika ada asap muncul dari mana-mana. Pastikan semua lampu papan pemuka menyala, termasuk lampu depan belakang, dan lampu-lampu lain. Hidupkan penghawa dingin , pengelap cermin, dan jangan lupa untuk menghidupkan radio.

banjir003

kenderaan 4×4 amat berguna ketika banjir

7 – Periksa minyak enjin

Perubahan dalam warna dan kelikatan mungkin menunjukkan bahawa air telah masuk ke dalam minyak enjin. Jika anda biasa dengan memeriksa tahap dan kualiti minyak anda sendiri, anda mungkin dapat mengenal pasti kenderaan yang rosak akibat banjir dengan melakukan pemeriksaan minyak. Apa-pun, itu pun kalau penjual tidak menukar minyaknya lagi.

Minyak dalam kereta yang terjejas akibat banjir akan bertukar warna, kadang-kadang boleh di samakan seperti warna kopi susu atau susu kocak coklat. Minyak kelihatan pucat di mana ia sepatutnya gelap. Minyak yang telah terjejas oleh banjir juga mungkin terasa melekit apabila disentuh. Jangan lupa periksa penapis udara juga ya.

8 – Indikasi pada lampu.

Terdapat beberapa tempat di kereta yang tidak akan kering tidak kira betapa gigih seseorang untuk cuba untuk menutup (cover-up) kerosakan akibat banjir. Teliti setiap lampu, kerana ia mungkin kelihatan berkabus apabila air telah terkumpul di dalam.

Bagi kebanyakan kereta di negara panas dan lembab seperti Malaysia, keretakan pada lampu juga akan menyebabkan lampu berkabus kerana air hujan masuk ke dalam lampu. Perkara yang sama boleh terjadi di dalam panel instrumen.

9 – Kekotoran kecil

Semasa kereta  ditenggelami air atau separa terapung dalam banjir, air akan membawa masuk semua bentuk serpihan, seperti rumput, kotoran, pasir dan keladak. Apabila paras air surut, air mungkin akan hilang, tetapi selainnya akan kekal. Adalah sukar bagi seseorang untuk membersihkan semua itu sepenuhnya.

Apabila memeriksa sebuah kereta terpakai, anda dinasihatkan untuk periksa di tempat-tempat di mana lumpur dan rumput boleh kekal selepas banjir. Ini termasuk kawasan-kawasan berikut:

• di dalam dan di bawah kotak sarung tangan (glove box)
• celah enjin
• tempat bagasi
• di bawah tayar ganti
• di bawah papan pemuka
• di bawah tempat duduk
• di bahagian dalam roda
• sekitar pendawaian kereta

10 – Mempercayai mata mereka yang pakar

Car

Dapatkan Khidmat mekanik yang betul dan berpengalaman

Walaupun kereta terpakai dikatakan pelaburan yang bijak, tetapi anda pasti tidak mahu membeli kereta rosak yang akan menelas kos yang banyak dalam jangka masa panjang. Jika selepas pemeriksaan anda sendiri anda masih tidak pasti kereta tersebut dalam keadaan baik, sila dapatkan bantuan pakar, iaitu mekanik.

Seorang mekanik yang pakar akan tahu di mana untuk mencari tanda-tanda kerosakan banjir. Lebih-lebih lagi tempat-tempat yang anda mungkin tidak tahu bagaimana untuk memeriksa, seperti alternator, mekanisme pendawaian tertentu dan pam.

sekian.

#pray4pantaitimur #doautkmangsabanjir #banjirkelantan #banjirkemamam #banjirkuantan

SUMBER : howstuffworks

IMG_20141226_235128

Sama2 Berdoa untuk Pantai Timur

Tips Membeli Kereta Terpakai

Buat Pilihan Jenama Yang Tepat Sebelum Membeli Kereta

Pilihan yang tepat amat penting sebelum anda memutuskan untuk membeli kereta. Beberapa perkara yang mesti dipertimbangkan…. kecuali anda memang betul-betul berminat dengan kereta dan jenama tersebut, kalau tak beli anda boleh jadi makan tak lalu mandi tak basah…. juga anda orang berduit bolehlah teruskan dengan minat anda.

Perkara utama yang mesti dipertimbangkan ialah:

  1. Reliabilty dan quality sepatutnya menjadi perkara utama dalam memilih kereta. Ketepatan dalam memilih jenama yang berkualiti mengelakkan anda tidak perlu mengeluarkan wang dan masa yang banyak untuk berulang-alik ke bengkel. Biasanya kereta ini tak banyak meragam… selesa dipakai dan handlingnya baik walaupun usia melebihi 10 tahun.
  2. Pilihlah kereta yang banyak dipakai orang dan masih ramai lagi orang yang memakai jenama ini walaupun usia kereta sudah lanjut. Biasanya kereta-kereta yang banyak dipakai orang mudah untuk mendapatkan spare part. Spare partnya pun tidaklah mahal sangat. Jenama proton (tak semua model) dan perodua dari buatan tempatan mungkin boleh dipertimbangkan. Begitu juga jenama dari Jepun seperti Toyota, Honda dan Nissan merupakan pilihan ramai.
  3. Maintenance rendah. Bagi orang yang ingin jimat duit lebih baiklah cari kereta yang senang untuk dijaga dan kosnya agak rendah untuk dibaiki. Kereta-kereta Korea dan Eropah biasanya spare part mahal dan kadang-kadang susah untuk dapatkan spare partnya.
  4. Harga kereta. Biasanya kereta yang kurang demand di pasaran harganya agak murah walaupun masih baru…kenape? Faktornya adalah sebagaimana yang dibincangkan di atas.

Berhati-Hati Semasa Membeli Kereta Terpakai

Biasanya kereta-kereta yang ada dijual di kedai-kedai used car ada ‘masalah’, sama ada sedikit atau banyak. Sekiranya anda tersilap beli anda akan menghabiskan duit dan masa dengan keluar masuk woksyop. Semasa melihat-lihat kereta yang nak dibeli sebaiknya fikirkan dulu kenapa agaknya owner asal jual kereta ni… Ada sebab-sebab tertentu orang jual kereta di antaranya;

  1. Tak mampu bayar hutang yangmana akhirnya terpaksa dijual. Biasanya kereta ini masih baru dan untung juga owner kedua kerana kereta ini kurang masalah atau tidak ada masalah langsung – pakai je. Ada juga kereta yang ditarik dan dibeli oleh used car semasa lelongan bank.
  2. Pada pandangan aku orang kaya terutama ahli perniagaan biasanya tak pakai lama kereta iaitu sekitar 3 tahun shj (itupun dah dikira lama). Mereka akan sentiasa mengikut perkembangan model kereta ..yalah banyak duit katakan…dan bagi mereka kereta adalah untuk menunjukkan keyakinan kepada customer mereka. Biasanya orang kaya akan lanyak kereta mereka cukup-cukup…ya lah tak ada niat pakai lama katakan.. .Namun ada juga yang orang kaya yang ada sampai 5/6 biji kereta..so yang ni kereta mereka tak lasak kerana kurang diguna.
  3. Owner asal jual kerana kereta sudah mengalami accident yang teruk.
  4. Ada orang jual kereta kerana sudah tak tahan asyik berulang alik worksyop…bukan kerja kat woksyop tapi terpaksa ke sana kerana kereta meragam.
  5. ada orang jual kereta kerana tak puas hati dengan performancenya.
  6. Kereta yang umurnya melebihi 5 tahun biasanya terdapat parts yang perlu ditukar.  Ini adalah kerana parts kereta ada expired. Contohnya timing belt boleh dipakai untuk 60ribu (bagi kenderaan buatan Korea) dan 100 ribu (bagi kereta Malaysia dan Jepun).

Cara Memilih Kereta Terpakai

a)Bawa pomen, sebaik-baiknya bawalah pomen itu untuk cek kereta yang anda nak beli kereta mereka merupakan pakar kereta. Sekali pandang dan sekali start sahaja pomen sudah tau baik buruknya kereta tu.

b)Periksa keadaan cat kereta. Kereta yang mempunyai cat asal adalah lebih baik untuk dibuat pilihan. Biasanya pihak used car akan cat kereta-kereta yang akan dijual supaya kelihatannya lebih menarik. Sekiranya kereta yang telah dicat semula pastikan warnanya adalah warna asal. Nak tahu warna asal cek pada bahagian enjin. Biasanya warna asal akan tercatat (engraved) pada bahagian badan kereta berhampiran dengan enjin.

1

c)Sekiranya warna yang tercatat adalah berlainan dengan warna terkini padahal kereta masih baru iaitu sekitar 5 tahun ke bawah kemungkinan kereta itu sudah mengalami kemalangan yang teruk. Catatan warna asal juga terdapat pada geran kereta.  Sekiranya warna terkini adalah sepertimana yang ada pada ‘engraving’ atau pada geran, anda boleh cek bahagian dalaman kereta seperti bahagian enjin, bahagian antara badan dan pintu kereta, dalam boot dan lain-lain bahagian terutama bahagian yang tersembunyi.

3374807418_f12e37220e_o[1]

d)Bahagian-bahagian ini pasti ada perbezaan dengan bahagian luar, biasanya bahagian dalaman kenderaan warnanya adalah pudar. Sekiranya bahagian dalaman ini ada kesan baru di cat kemungkinan juga kereta telah mengalami kemalangan atau warna pada compartment enjin totally berlainan; cth dalam compartment warna biru tetapi bahagian luar badan sudah di spray putih, confirm kereta ni ada accident teruk. Dinasihatkan juga agar tidak melihat kereta semasa hujan atau kereta basah. Kalau tengok masa ni semuanya nampak bagus.

1.Periksa bahagian bawah badan kenderaan.

Anda juga boleh cek keseluruhan bahagian bawah kereta tentang kemungkinan terdapat kesan kemek atau kedudukan parts yang tak sama. Kereta yang pernah mengalami kemalangan bahagian bawah susah untuk dibetulkan dan tidak boleh buat alignment. Jadi anda terpaksa sentiasa menukar tayar kerana bunga tayar cepat haus sebelah. Anda juga boleh cek kedudukan tayar kereta. Tayar depan mesti selari dengan tayar belakang. Boleh cek dengan cara pejam sebelah mata dari kedudukan tayar depan dan perhatikan ke arah tayar belakang sama ada tayar depan dan belakang sama atau tidak. Juga cek kebocoran minyak hitam dan minyak gear, sekiranya ada kesan minyak menitik atau kesan minyak yang banyak dalam enjin elakkan beli kenderaan ini kelak anda terpaksa menghabiskan duit untuk repair. Anda boleh juga minta supaya pihak used car repair enjin. Tetapi pada pandangan saya elakkan beli kereta ini kerana sekiranya mereka repair, mereka repair paling minima.

2.Bahagian dalaman kenderaan.

Cek bahagian dalam kereta, sekiranya bahagian dalam kereta terutama dashboard, bahagian tengah konsol gear dan lain-lain, sekiranya plastik-plastik ini tercalar dan nampak lusuh ertinya tuan asal kurang memperdulikan kenderaannya, Periksa juga semua butang dan suis, barang elektronik seperti power window, signal, lampu, wiper, aircond dan lain-lain di ‘on’,. Aku pernah terjumpa kereta yang apabila dipasang lampu besar, enjin akan terpadam. Ini bererti sistem elektriknya tidak baik. Jangan beli kereta ini. Biasanya pihak used car akan bagi kita bateri lama. Jadi demand dengan mereka supaya belikan yang baru atau pastikan voltan masih tinggi, kalau tidak jangan beli kereta ini. Pastikan aircond sejuk, sekiranya aircond tidak sejuk atau rosak, jangan beli kereta ini sekalipun salesman berjanji akan repair. Aku sendiri pernah terkena; aku dah sedar bahawa aircond tak sejuk tetapi dah berkenan sangat dengan kereta ni, aku mintak pihak used car repair. Apa yang jadi ialah semasa aku mula-mula ambil kereta tu, aircondnya sejuk tetapi setelah beberapa hari pakai aircond tak sejuk. Aku complain kat used car tu balik tapi dah terlambat, duit sudah dibayar cina tu kata tak ada perjanjian warranty.

3.Warranty

Sebaiknya anda minta warranty untuk kereta terpakai yang dibeli. Warranty kereta 2nd hand tak lama iaitu sekitar 2 minggu hingga 3 bulan bergantung kepada used car. Kebanyakannya mereka tak berani nak bagi warranty kecuali pembeli yang minta. Sekiranya ada perjanjian warranty, minta salesman catat di bahagian resit. Sekiranya mereka tak berani bagi warranty lebih baik abaikan kereta tu. Used car bersepah kat mana2 terutama bandar-bandar besar.

4.Jangan tunjukkan anda terlalu berminat dengan kenderaan itu.

Sekiranya anda tunjukkan minat yang berlebihan, di sinilah pihak salesman akan berusaha memujuk anda supaya terus saja letak deposit, ingat selepas anda tinggal deposit jangan harap anda akan dapat balik duit itu melainkan anda terpaksa juga beli kereta tu atau deposit anda lesap. Sebenarnya anda mempunyai masa yang banyak untuk memilih dan memikirkan kereta yang terbaik untuk anda.

5.Periksa enjin

Buka bonet dan cek bahagian enjin. Sekiranya enjin belum dibersihkan minta salesman cuci enjin, esoknya cek sekali lagi enjin yang sudah dibersihkan dan pastikan tiada minyak yang keluar. Kemudian cuba hidupkan enjin, pastikan enjin dapat dihidupkan sekali atau dua kali start sahaja. Tekan pedal minyak dan cek asap yang keluar, jangan beli kereta yang asapnya masyaallah berkepul-kepul keluar dari exzos kecuali enjin diesel. Asap yang banyak keluar menandakan kereta kena overhaul. Tali kipas, tali aircond dan tali enjin juga pastikan tidak nampak kesan pecah. Water hose juga boleh dicek dengan ditekan dengan menggunakan dua jari, sekiranya terasa ada bunyi seperti hose sudah rapuh minta salesman tukarkan. Biasanya hose boleh bertahan sehingga 8 atau 10 tahun.

6.Mileage

Carilah kereta yang mempunyai mileage yang rendah. Kereta yang mempunyai mileage tinggi biasanya maintenencenya juga tinggi.

7.Tayar

Carilah kereta yang mempunyai tayar baru dan bunga masih banyak. Sekiranya tayar telah botak, minta salesman gantikan dengan baru – kalau dia nak bagi secondhand tyre; jangan terima. Awas! tayar 2nd hand mempunyai tarikh luput walaupun bunga masih banyak. Biasanya tayar buatan Malaysia jangka hayatnya ialah 5 tahun dan tayar import 3 tahun. Mesti diingat ramai orang sukakan tayar 2nd hand kerana ianya murah walhal tayar itu sudah tidak selamat. Banyak juga kes-kes kemalangan kerana tayar pecah.

8.Test Drive

Kereta yang nak dibeli mestilah di test drive. Sebaiknya driving yang boleh mencapai 100+ km/h. Apabila anda sedang test drive cubalah dengar bunyi2 yang asing sekiranya ada, kalau ada bunyi asing seperti bunyi bising pada gear box atau kereta bergegar sebaiknya elakkan membeli kereta ini. Ada juga salesman berkeras tak bagi kita test drive… kononnya takut rosak, so don’t ever ever beli kereta ni, kita pun mesti berkeras, tak bagi test tak jadi beli.

9.Resit Service

Sebaiknya cuba dapatkan resit service kereta tersebut dengan salesman. Biasanya kereta yang berusia 5 tahun ke bawah masih ada lagi resit-resit service sekiranya owner asal serahkan kepada used car. Masa aku trade in kereta aku dulu pun pihak used car minta semua resit service dan yang berkaitan dengannya. Pada resit ini akan tercatat semua aduan yang telah dibuat oleh tuan kereta yang asal. Jadi secara tak langsung kita akan dapat tahu sejarah service dan pemeriksaan yang telah dibuat di pusat-pusat service bertauliah

sumber: tips membeli kereta terpakai

Webpage will redirect to Green Matrik Car Rental website for booking online.

Webpage will redirect to Green Matrik Car Rental website for booking online.

Tips Menjaga Kereta Anda

autokl_tips jaga kereta

1.0  TIPS ASAS PENJAGAAN KERETA

  • Setiap 2 minggu atau 5000 km (yang mana dahulu)
  • Setiap bulan atau 2000 km (yang mana dahulu)
  • Setiap 3 bulan atau 5000 km (yang mana dahulu)
  • Setiap 6 bulan atau 10000 km (yang mana dahulu)
  • Setahun sekali atau 20000 km (yang mana dahulu)
  • Setiap 2 tahun atau 40000 km (yang mana dahulu)
  • Setiap 3 tahun atau 60000 km (yang mana dahulu)
  • Setiap 5 tahun atau 100000 km (yang mana dahulu)

1.1  Setiap 2 Minggu atau 5000 km (yang mana dahulu)

  • Periksa paras minyak pelincir dan kelikatannya. Tambah jika perlu
  • Periksa paras coolant (cecair penyejuk) di tangki radiator dan radiator reserve tank . Tambah jika perlu.
  • Periksa paras cecair pembersih windscreen. Tambah jika perlu.

1.2  Setiap bulan atau 2000 km (yang mana dahulu)

  • Periksa keadaan tayar dan tekanan anginnya.
  • Periksa paras Cecair Transmisi (ATF). Tambah jika perlu.
  • Periksa paras Cecair Brek. Tambah jika perlu.
  • Periksa paras Power Steering. Tambah jika perlu.
  • Periksa paras Air Bateri. Tambah jika perlu.
  • Pastikan lampu berfungsi.
  • Perhatikan tempat letak kereta jika terdapat tanda-tanda kebocoran
  • Sapu Wax kereta (untuk melindungi cat).

1.3  Setiap 3 bulan atau 5000 km (yang mana dahulu)

  • Periksa ketegangan Auxiliary Drive Belt (cth. Alternator Belt, Aircond Belat).
  • Periksa keadaan Bateri.
  • Periksa sesalur (Hose).
  • Periksa pengelap windscreen (Wiper).
  • Periksa sistem Ekzos

1.4  Setiap 6 bulan atau 10000 km (yang mana dahulu)

  • Tukar Minyak Pelincir dan Oil Filter  ( Setiap 6 bulan / 10000 km atau 3 bulan / 5000 km – Sila rujuk manual kereta anda (Car Owners Manual).
  • Periksa Sistem Suspensi (Suspension System) – Shock Absober.
  • Buat Tayar Rotation dan Balancing.
  • Selaraskan Karburetor (Untuk kereta yang menggunakan karburetor).
  • Periksa Fuel Filter.
  • Tukar Pengelap Windscreen ( Wiper )
  • Bersihkan Air Filter.

1.5   Setahun sekali atau 20000 km (yang mana dahulu)

  • Flush Radiator dan Tukar Coolant.
  • Servis Penyaman Udara (Air-Conditioner)
  • Tukar Air Filter.
  • Periksa Sistem Brek termasuk Brake Lining, Rotor dan Drum.
  • Periksa Sistem Pengecas Bateri (Charging SystemAlternator).
  • Buat Imbangan dan Penjajaran Roda (Wheel Balancing and Alignment)
  • Tukar Fuel Filter (untuk kereta yang menggunakan karburetor).
  • Buat Chasis lubrication.
  • Tune up Enjin

1.6  Setiap 2 tahun atau 40000 km (yang mana dahulu)

  • Tukar Cecair Transmisi Manual, Filter dan Gasket Tangki.
  • Tukar Cecair Tarnsmisi Automatik (ATF), Filter dan Gasket Tangki
  • Tukar Fuel Filter  (untuk kereta yang menggunakan Fuel Injection)
  • Sapu gris pada Wheel Bearing.
  • Minyakkan (Lubricate) semua engsel dan ibu kunci
  • Tukar Cecair Brek (Brake Fluid)
  • Tukar Spark Plug

1.7  Setiap 3 tahun atau 60000 km (yang mana dahulu)

  • Periksa wayar-wayar pada ignition (Tukar jika perlu)
  • Periksa Sistem Penyejukan (Cooling System). Tukar jika perlu (Hose).
  • Periksa ketegangan dan keadaan Timing Belt.
  • Tukar Bateri (Jika perlu)

1.8  Setiap 5 tahun atau 100000 km (yang mana dahulu)

  • Tukar Timing Belt dan Auxiliary Belts (cth. Air Cond Belts, Alternator Belts)

Tips-tips di atas ialah panduan penjagaan kereta jika anda memandu secara biasa. Pemanduan Lasak memerlukan perbatuan yang lebih rendah sebelum servis.  Jadual di atas juga berdasarkan kepada masa penyelenggaraan iatu secara umum yang selalunya dicadangkan. Oleh itu adalah lebih baik dan tepat sekiranya Manual Kereta (Owners Manual)anda dirujuk untuk  mengetahui Jadual Penyelenggaraan yang bersesuaian dengan kereta anda.

Apa yang di katakan sebagai PEMANDUAN LASAK ??  :

  • Perjalanan kurang daripada 10 batu atau 16.3 km.
  • Pemanduan “berhenti dan jalan” di bandar.
  • Memandu di tempat berhabuk.
  • Menarik Treler.
  • Kereta tidak dipandu dalam tempoh yang lama.
2.0  TIPS KENALI ASAP KERETA ANDA
  • Pengeluaran asap pada ekzos kereta BARU tidak perlu anda bimbangkan.
  • Tetapi, jika kereta telah berusia beberapa tahun, sekali-sekala perhatikan WARNA ASAP kereta anda.
  • Ini kerana warna asap memberi petunjuk jika ada masalah dengan enjin kereta anda.
  • Sebenarnya dengan melihat warna daripada asap ekzos, anda dapat meneliti proses pembakaran yang terjadi dalam Silinder Enjin. Beri perhatian pada petunjuk-petunjuk berikut :
2.1  Adakah asap kereta anda TIDAK BERWARNA atau
       sedikit BIRU ??
  • Jika ini berlaku, anda seharusnya lega kerana ia menunjukkan proses pembakaran baik dengan nisbah perbandingan campuran petrol-udara yang tepat.

2.2  Jika asap berwarna KUNING atau COKLAT,

  • Bermakna terlalu sedikit petrol yang masuk (campuran terlalu sedikit).

2.3  Asap berwarna HITAM

  • Bermakna berlaku proses pembakaran yang tidak sempurna kerana terlalu banyak petrol yang masuk.

2.4  Asap berwarna PUTIH atau KEBIRU-BIRUAN

  • Bermakna minyak pelincir ikut terbakar (di dalam Selinder Enjin).

## Nota  :

Dalam keadaan sejuk biasanya asap ekzos juga berwarna putih kerana adanya wap air, keadaaan seperti ini bagaimanapun biasanya terjadi pada setiap enjin.

Dalam keadaan asap ekzos berwarna hitam, ada beberapa kemungkinan yang boleh menyebabkan keadaan itu berlaku termasuk Penapis Udara (Air Filter) tersumbat, Injap Udara (Choke) tertutup atau karburetor rosak.

Sumber: Tips Menjaga Kereta

Serba sedikit perkongsian untuk pelanggan2  autokl car rental .Selamat beristirehat pada hujung minggu.

Jangan lupa Call kami untuk dapatkan harga istimewa pada hujung minggu.Sekian.

Webpage will redirect to Green Matrik Car Rental website for booking online.

Webpage will redirect to Green Matrik Car Rental website for booking online.